قال رسول الله صلى الله عليه و سلم
سيأتي على الناس سنوات خداعات يصدق فيها الكاذب ويكذب فيها الصادق ويؤتمن فيها الخائن ويخون فيها الأمين وينطق فيها الرويبضة قيل وما الرويبضة قال الرجل التافه في أمر العامة
الراوي: أبو هريرة المحدث: الألباني - المصدر: صحيح ابن ماجه - الصفحة أو الرقم: 3277
خلاصة الدرجة: صحيح
للوهله الأولى سيفهم قارئ العنوان من أن مشاركتى تسئ للإسلام و لكن فى هذه العجاله أوضح لكم اجزاء صغيره من المؤمرات التى عقدها و ينفذها العلمانيون و الليبراليون و المنافقون بالإشتراك مع اليهود و تحت اشراف امريكا النصراني: بمعنى
أن تترك الأمر بالمعروف و النهى عن المنكر
يعنبمعنى
أن نضرب بكلام رسول الله عرض الحائط
...
...
مثل القائم على حدود الله والواقع فيها ، كمثل قوم استهموا على سفينة ، فأصاب بعضهم أعلاها وبعضهم أسفلها ، فكان الذين في أسفلها إذا استقوا من الماء مروا على من فوقهم ، فقالوا : لو أنا خرقنا في نصيبنا خرقا ، ولم نؤذ من فوقنا ، فإن يتركوهم وما أرادوا هلكوا جميعا ، وإن أخذوا على أيديهم نجوا ونجوا جميعا
الراوي: النعمان بن بشير المحدث: البخاري - المصدر: الجامع الصحيح - الصفحة أو الرقم: 2493خلاصة الدرجة: [صحيحريه شخصيه خليك فى حالك الدين رحمكلام الرسول
والذي نفسي بيده لتأمرن بالمعروف ولتنهون عن المنكر أوليوشكن الله أن يبعث عليكم عقابا منه فتدعونه فلا يستجيب لكم
الراوي: حذيفة بن اليمان المحدث: الترمذي - المصدر: سنن الترمذي - الصفحة أو الرقم: 2169
و قد حصل و رب الكعبه فالناس فى المساجد يدعون جماعات و أفراد فلا يستجاب لهم
**لو سمعت واحد بيسب الدين فى الشارع أو واحد بيتحرش بوحده أو وحده ماشيه عريانه فى الشارع ف مش قدامك علشان تثبت ان الإسلام رحمه غير 3 جاجات :
الأولى : انك تطنش و تدلدل ودانك و تمشى زى الحمار و لا كأنك شايف و لا سامع
التانيالأخيره : إنك تتكيف يا إما من البص للموزز دى يا إما تتكيف مع الوضع ده لأن ده هو الأساس
...
...
الإســـــــلام دين يســــر:
الجمله دى أصبحت لبانه رهيبه على كل لسان بمعنى :
إنك تأكل ربا البنوك لأن الدين يسر
ليأتين على الناس زمان لا يبقى أحد إلا أكل الربا فإن لم يأكله أصابه من بخاره قال ابن عيسى أصابه من غباره
الراوي: أبو هريرة المحدث: أبو داود - المصدر: سنن أبي داود - الصفحة أو الرقم: 3331
ليكونن من أمتي أقوام ، يستحلون الحر والحرير ، والخمر والمعازف ، ولينزلن أقوام إلى جنب علم ، يروح عليهم بسارحة لهم ، يأتيهم - يعني الفقير - لحاجة فيقولوا : ارجع إلينا غدا ، فيبيتهم الله ، ويضع العلم ، ويمسخ آخرين قردة وخنازير إلى يوم القيامة
الراوي: أبو مالك الأشعري المحدث: البخاري - المصدر: الجامع الصحيح - الصفحة أو الرقم: 5590
..بعثني الله رحمة وهدى للعالمين ، وبعثني لمحق المعازف والمزامير وأمر الجاهلية
، ثم قال :
من شرب خمرا في الدنيا سقاه الله كما شرب منه من حميم جهنم معذب هذا ومغفور له
الراوي: أنس بن مالك المحدث: البيهقي - المصدر: شعب الإيمان - الصفحة أو الرقم: 5/2227
لما تيجى تكلمه يقولك فين الدليل و لما تجيب الدليل يقولك المسأله فيها خلاف يعنى عالم و لا 2 و لا 3 حللوا الغناء و أمة لا إله إلا الله بتقول حرام معنى كده إن إحنا نمشى ورا 2 أو 3 ده فى موضوع الغناء مش المعازف (الطبله و الطار و الالله يراكفون و الكمان) لأن الأحاديث اللى فوق واضحه زى الشمس مش عايز فقيه يقرا المعازف حرام و اصحابنا استحلوها و علشان الهبل يكتر تامر حسنى و سعد الصغير يغنوا اغانى بيقولوا انها دينيه و اصلا مافيش حاجه اسمها اغانى دينيه الموضوع ممكن يكون نشيد أو شعر جميل يؤديه رجل صوته جميل أو إمرأه (للنساء فقط) ده هو الغناء اللى اختلفوا فيه لكن كل الغناء اللى معاه موسيقى حرام بنص الحديث و ليس هناك موضع للخلاإياكم والدخول على النساء . فقال رجل من الأنصار : يا رسول الله ، أفرأيت الحمو ؟ قال : الحمو الموت
الراوي: عقبة بن عامر المحدث: البخاري - المصدر: الجامع الصحيح - الصفحة أو الرقم: 5232خلاصة الدرجة: [صحي
1- علشان تبقى متعايش سيبك من الألفاظ التقيله و القديمه اللى هى الكفار و اهل الذمه و حد الرده و من بدل دينه فاقتلوه يعنى لازم تتنازل عن الكلام بتاع القرءان و السنه و تخليك كلاس و فرى
2- علشان تتعايش لازم تتدرج فى المعصيه يعنى اللى بتروح البلاج و هى لابسه بكينى تلبس شورت و بعد 5 سنين تلبس استرتش و بعد 5 تكون كبرت و ما عادتش تنفع تنزل البحر اصلا و كمان المتبرجه خالص لازم تغطى الى الركبه 3 سنين و بعدها تغطى سدرها 3 سنين تانيه لحد ما توصل لشعرها تكون ماتت هو التعايش مع الآخر من المسلمين هو ده اليسر على أصوله
3- التعايش هو انك تجرى ورا الغرب الكافر و تتحايل عليه اسمعنى ارجوك انت ليه بتشتم النبى و نروح الكنايس نباركلهم فى اعيادهم و نشم النسيم علشان التعايش و نرفض كلمة ان اليهود اتمسخوا قرده و خنازير علشان (أم التعايش) و نستقبل البابا و الحاخامات و نسلم عليهم و نعمل بزرميطة (حوار الأديان) كله علشان التعايش
ليأتين على أمتي ما أتى على بني إسرائيل حذو النعل بالنعل حتى إن كان منهم من أتى أمه علانية لكان في أمتي من يصنع ذلك . وإن بني إسرائيل تفرقت على ثنتين وسبعين ملة ،
وتفترق أمتي على ثلاث وسبعين ملة كلهم في النار إلا ملة واحدة ، قال من هي يا رسول الله ؟ قال : ما أنا عليه وأصحابي
الراوي: عبدالله بن عمرو بن العاص المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الترمذي - الصفحة أو الرقم:2641خلاصة الدرجة: حسن
يعنى مثلا اللى بيشرب مخدرات يبطلها و يشرت سجاير وحده وحده و بعدين يشرب شيشه لايت و بالتفاح علشان ريحته تبقى كويسه هو ده الدين اليسر
الإســــــــــــــــلام دين الوسطيه
اليومين دول أصبح من المعجزه إنك تعرف يعنى إيه وسطيه :
هل هيا وسطية الإعلام و المسلسلات و الفنانين و الفنانات التى تحمل احدى المعانى الآتيه
- وسطيه عندهم مشتقه من الوسط يعنى الهز بمعنى انك تبحبح العمليه شويه و تسيبك من التشدد و الحلال و الحرام و تبقى كوووووول
- و لها معنى آخر هو إنك تقف فى النص يعنى لا تقول ده حرام و لا ده حلال يعنى (تماين) و تستعبط فى الدين علشان ما تبقاش ارهابى متخلف
- الوسطيه عندهم قد تكون ان الفنانين و الراقصات و الكاسيات العاريات و مؤلفين كتب الكفر ك نوال السعداوى هم الأساس و الإسلام هو الفرع يعنى الإسلام دخيل
شئ غريب جه أفسد البلاد و العباد
بدأ الإسلام غريبا وسيعود كما بدأ غريبا . فطوبى للغرباء
الراوي: أبو هريرة المحدث: مسلم - المصدر: المسند الصحيح - الصفحة أو الرقم: 145خلاصة الدرجة: صحيح
الله يكون فى عونك يا إسلامى
خلوك كاجول غير آوامرك و بدلوها و حرفوا كلامك
خلوك على مقاسهم يعنى اللى يناسبهم ياخدوه و اللى ما يناسبهمشى يسبوه
أصبحت اللحيه تهمه و النقاب ارهاب و الإلتزام تطرف و الحلال و الحرام تشدد و عصبيه
أصبحت آلات الموسيقى تسمو بالنفس و ترتقى بالمشاعر بعد هجر القرءان
أصبحت الربا تلبس 50 ألف وش و وش
و الخمره و الموسيقى فن و مشروبات روحيه
ليشربن أناس من أمتي الخمر يسمونها بغير اسمها, وتضرب على رؤوسهم المعازف يخسف الله بهم الأرض , ويجعل منهم قردة خنازير
الراوي: أبو مالك الأشعري المحدث: ابن حجر العسقلاني - المصدر: تغليق التعليق - الصفحة أو الرقم: 5/21خلاصة الدرجة: صحيح
إنا لله و إنا إليه راجعون